Hvordan tjener YouTubere penger?

Det kan for mange være vanskelig å se for seg en hverdag uten YouTube. YouTubes enorme popularitet har skapt et stort marked, og både individer og selskaper lever i dag av å lage videoer på fulltid. Hvordan er dette mulig? Hvordan tjener YouTubere penger? 

I en undersøkelse av Pew Research Center i 2018, kom det frem at hele 85% av amerikanske ungdommer i alderen 13-17 bruker YouTube. Dette i seg selv er et stort tall, men viser ikke det store bildet. YouTube appellerer nemlig ikke kun til ungdommen, men til alle aldersgrupper.

YouTube informerer selv på sine nettsider at hele 1.9 milliarder innloggede brukere besøker YouTube hver måned. I tillegg blir én milliard timer med video konsumert hver eneste dag. Dette er enorme tall, men hvordan konverterer dette til penger for Google, YouTubes eier, og alle innholdskaperne som lever av YouTube?

Da Google kjøpte opp YouTube i 2006, hadde de allerede gjort stor suksess med sin auksjonsbaserte reklameplattform ved navn Google Adsense. Med Google på eiersiden, tok YouTube deretter i bruk denne teknologien for å vise reklame før videoer startet og dele inntektene mellom YouTube og innholdsskaperen.

Reklame

Det er her den grunnleggende mekanismen som holder YouTube gående ligger. Innholdsskapere kan søke om å bli med i YouTubes partnerprogram dersom de har 1,000 abonnenter og har generert 4,000 timer med seertid de siste 12 månedene. Hvis søknaden blir godkjent, deles annonseinntektene 55/45 – altså at innholdsskaperen får 55% og YouTube tar et kutt på 45%. Denne reklamemodellen har tradisjonelt sett utgjort ryggraden til YouTubes virksomhet, men de siste årene har også flere andre inntektsmuligheter dukket opp. Dette kommer vi tilbake til, men la oss først ta en grundigere titt på annonsemodellen til YouTube.

MANGE REKLAMEVALG: En YouTuber har mange valg når det kommer til reklame på videoene sine. Skjermdump: Peder / youtube.com

En YouTuber i partnerprogrammet har en rekke valg når det kommer til annonser, noe som er illustrert i skjermdumpen over. I tillegg til en rekke annonseformater å velge i, kan også reklamepauser plasseres der innholdsskaperen ønsker det i løpet av videoene sine (så lenge videoene har en viss lengde).

YouTubere får altså betalt ved å ha reklame før, under og etter deres videoer. Etter at YouTube lanserte sin betalte tjeneste YouTube Red (nå kalt YouTube Premium), som blant annet fjerner all reklame, får innholdsskapere også betalt en sum basert på visninger og spilletid fra kunder av denne tjenesten.

Er annonseinntekter nok til å leve av?

MANGE INNTEKTSKILDER: Mange YouTubere har ofte flere inntektskilder i tillegg til reklame. Foto: Gorodenkoff / shutterstock.com

Tjener YouTubere nok på reklameinntektene fra YouTube til å leve av det på fulltid? Inntektene fra reklame på YouTube varierer ut ifra mange faktorer, deriblant kanalens nisje og målgruppe. En annen faktor er selvfølgelig hvor mange visninger kanalen får på jevn basis.

Annonseinntekter svinger også mye i løpet av året basert på hvor mye annonsører er villige til å betale per reklameklikk. En YouTuber vil derfor tjene mye bedre i desember enn i januar på reklameinntekter, ettersom selskaper vanligvis har et høyere reklamebudsjett mot slutten av året og før jul enn i januar.

På grunnlag av dette er det mange YouTubere som har andre inntektskilder i tillegg til reklameinntektene for å kunne leve av YouTube. Her er sponset innhold, apper, klesmerker, merch og egne merkevarer eksempler på prosjekter YouTubere ofte er engasjert i på siden.

Nye inntektskilder på YouTube

YouTube kommer stadig med nye funksjoner og inntektsmuligheter, og de siste årene har det kommet en rekke nye inntektskilder integrert direkte på YouTube. Disse inkluderer:

  • Super Chat – fans av en kanal betaler for å få sin melding mer synlig under en livesending
  • Medlemsskap – kanaler kan tilby en betalt abonnementstjeneste der fans betaler $4.99 for å få tilgang til ekslusivt innhold eller andre fordeler
  • Merchandise – YouTube har inngått et samarbeid med Teespring som gjør at man kan selge egne produkter direkte på YouTube

Det er altså mange måter YouTubere tjener penger på. Det blir spennende å følge utviklingen i 2019. I et økende kompetitivt marked, der Twitch og Facebook Watch muligens er de største konkurrentene, er det liten tvil om at YouTube kommer til å fortsette med produktutviklingen og fortsette å introdusere nye inntektskilder for YouTubere.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *