IMDb lanserer gratis streamingtjeneste

Filmdatabasen IMDb annonserte nylig i en pressemelding at deres gratis streamingstjeneste, ved navn IMDb Freedive, er lansert for amerikanske brukere. Tjenesten skal bli finansiert ved hjelp av reklame. 

IMDb har siden 1998 vært eid av giganten Amazon. Amazon står allerede sterkt i det amerikanske streamingmarkedet med deres betalte tjeneste, Amazon Prime. Nå kommer det altså også en gratis tjeneste fra et av deres datterselskaper, dog med et mye mindre filmutvalg enn hos Amazon Prime til å begynne med.

I pressemeldingen kom det frem at amerikanske brukere allerede nå kan se filmer som Awakenings, Foxcatcher, Memento, Monster, Run Lola Run, The Illusionist, The Last Samurai og True Romance gratis via tjenesten. Det trekkes også frem noen kjente serier som Fringe, Heroes, The Bachelor og Without a Trace.

Satsingen til IMDb på en gratis streamingtjeneste med reklamepauser er ikke et nytt konsept. Blant annet er tjenesten Tubi bygget på samme prinsipp og i oktober begynte også YouTube å eksperimentere med formatet.

STOR SUKSESS: Amazon gjør allerede stor suksess med deres betalte tjeneste Amazon Prime. Nå lanserer datterselskapet IMDb en egen gratissatsing. Foto: pixinoo / Shutterstock.com

IMDb Freedive er siste konkurrent i et meget kompetitivt marked der blant annet Hulu, Roku, Netflix, HBO, iTunes, Amazon Prime, YouTube og Walmart-eide Vudu alle kjemper om seernes oppmerksomhet.

Konkurransen blir trolig ikke mindre senere i år med lanseringen av Disneys streamingtjeneste Disney+ og streamingsatsingen til WarnerMedia (
tidligere Time Warner) som også ventes å komme i 2019.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *