Hvordan gi ut musikk på iTunes, Spotify og YouTube Music?

STORT MARKED: Spotify og iTunes er to viktige plattformer å distribuere musikk på. Foto: norazaminayob / Shutterstock.com

Mange aspirerende musikere og komponister ønsker å publisere musikk på plattformer som iTunes, Spotify, Google Play, Amazon, YouTube Music og lignende. Dette gjør at man kan nå ut til et større publikum og samtidig tjene penger på musikken man har jobbet hardt for å lage. Likevel er det ikke helt rett fram å gi ut musikken sin på disse tjenestene. Hvordan gjør man egentlig det? Løsningen er enklere enn man kanskje skulle tro.

Hva er en distributør?

Etter å ha fullført en sang kunne man i teorien ha sett for seg at det bare var å gå til iTunes.com, registrere seg og laste opp sangen sin for salg. Så lett er det i imidlertid ikke. For å få musikken sin ut på disse musikkplattformene, er man nødt for å gå via en såkalt distributør.

En distributør er et firma som har en avtale med disse musikktjenestene om opplasting av musikk. Et slikt firma fungerer altså som mellommann mellom musikeren og musikkplattformen.

Dersom man har signert en kontrakt med et plateselskap, eksempelvis Sony Music, er det stor sannsynlighet for at det er Sony Music som fungerer som din distributør og dermed laster opp musikken din til iTunes, Spotify og de andre musikktjenestene.

UAVHENGIGE ARTISTER: I vår tid er det mange artister som bygger en karriere uten å være signert til et plateselskap. Da er det viktig å finne riktig distributør. Foto: PrinceOfLove / Shutterstock.com

Hva gjør man dersom man ikke er en signert artist, men likevel ønsker å få musikken sin distribuert på disse tjenestene? Heldigvis er det et drøss av kjente og mindre kjente musikkdistributører tilgjengelige på nettet.

Disse distributørene opererer med nokså forskjellige prisstrukturer, så her er det viktig å velge riktig distributør for musikken din.

Distrokid

I denne artikkelen skal jeg nevne tre kjente distributører, men du kan lett finne flere ved å søke på music distributor på Google. Jeg har kun brukt to distributører i løpet av årene jeg har utgitt musikk og det er Distrokid og Tunecore. Grunnen til at jeg opprinnelig valgte Distrokid, og fortsatt bruker tjenesten, er hovedsakelig prisstrukturen deres.

Distrokid tar kun $20 (amerikanske dollar) i året for et ubegrenset antall opplastninger av album og singler. I tillegg tar de ingen prosenter av inntektene dine, som vil si at du sitter igjen med 100% av inntektene etter at musikkplattformene har tatt sine kutt.

GOD TJENESTE: Distrokid er en av distributørene jeg bruker og jeg synes de tilbyr en god tjeneste for en lav pris. Skjermbilde: Peder / Distrokid.com

Denne prisstrukturen er den beste jeg noensinne har sett hos en distributør og dette er hovedgrunnen til at jeg anbefaler Distrokid. Andre tjenester tar ofte enten betalt per album/singel, som en prosentandel av inntektene dine eller en en kombinasjon av disse.

Ettersom jeg er en kunde hos Distrokid, har jeg mulighet til å gi en 7% rabatt dersom du ønsker å bli kunde hos Distrokid. Denne rabatten får du ved å klikke her.

I tillegg til distribusjon til 150+ nettbutikker (inkludert alle de store og kjente i vesten*), har Distrokid også en rekke nyttige funksjoner. For å nevne et par eksempler: betaling til PayPal-konto, lovlig opplastning av coversanger, automatisk splitte royalties mellom bandmedlemmer eller samarbeidspartnere (du bestemmer prosentfordeling selv), og inkludering av musikken din i YouTubes Content ID system.

* Dersom du ønsker å distribuere musikken din til tjenester i utenlandske markeder som Kina og Russland, vil du i skrivende stund finne et større utvalg støttede tjenester hos noen konkurrenter av Distrokid (f.eks. Tunecore).

Ettersom de fleste distributører jobber kontinuerlig med å utvide sitt utvalg av samarbeidspartnere, anbefaler jeg deg å forhøre deg direkte med distributørene dersom det er en spesifikk tjeneste du ønsker å sende musikken din til.

SELG MUSIKK ONLINE: Ved hjelp av en musikkdistributør kan du selge musikken din i alle de store og små digitale musikkbutikkene. Foto: Hadrian / shutterstock.com

Hvordan gi ut musikk gjennom Distrokid

Så hvordan går man fram for å laste opp musikk hos Distrokid etter at man har registrert seg? Prosessen er ikke vanskelig. Man trykker rett og slett på Upload på menybaren, fyller ut nødvendig informasjon og deretter Done.

Deretter gjør Distrokid resten og sender deg en e-post når musikken er tilgjengelig i butikkene. Etter min erfaring, går dette veldig fort med iTunes (ofte samme dag). Det tar ofte noe mer tid for de andre plattformene, men de fleste plattformene har publisert musikken innen 1-2 uker dersom alt går knirkefritt.

Hva jeg ikke liker med Distrokid

Hittil har du kanskje fått inntrykk av at jeg synes Distrokid er en enestående tjeneste som jeg anbefaler til alle og enhver. Dette er absolutt ikke tilfellet. Her følger noen punkter som jeg ikke liker med Distrokid, basert på personlige erfaringer.

  • Nettsiden føles treg. I forhold til for eksempel Tunecore, opplever jeg ofte at nettsiden til Distrokid er irriterende treg. Dette gjelder særlig dersom jeg ønsker å se detaljert statistikk og inntektsoversikt fra forskjellige måneder.
  • Lang responstid på kundesupport. Jeg har ved flere anledninger kontaktet kundesupport og jeg har stort sett fått svar etter ca. 2 uker, noe jeg synes er ganske lenge å vente for en betalt tjeneste.
  • Kronglete rapportering. Du får ingen notifikasjon når nye inntektsrapporter blir lagt til i systemet hos Distrokid, noe som kan gjøre det vanskelig å vite hvor pengene kommer fra når totalbalansen din stiger (f.eks. hvilken musikktjeneste og hvilken måned pengene kommer fra). På dette punktet liker jeg Tunecore sitt system mye bedre, ettersom man får notifikasjoner og du lett kan se detaljer om alle nye rapporter som kommer inn.

Tunecore

To andre kjente tjenester er Tunecore og CD Baby. Disse tjenestene vil sannsynligvis være dyrere dersom du har planer om å legge ut flere singler/album, men det er mulig at disse firmaene tilbyr ekstratjenester som du har behov for.

En fordel med disse firmaene er at de begge er firmaer som ble etablert for mange år siden og som dermed sitter med mye erfaring i bransjen.

I tillegg tilbyr de tjenester som Distrokid ikke har, blant annet såkalt Music Publishing Administration som er en tjeneste som hjelper deg å hente inn royalties du har krav på (f.eks. mekaniske royalties og royalties fra organisasjoner som TONO og Gramo). Dette er ikke gratis og det er egne kostnader knyttet til dette.

I mine øyne er Tunecore det beste alternativet av Tunecore og CD Baby, ettersom CD Baby fører en modell der de tar 9% av inntektene dine etter at musikkplatformene har tatt sine kutt.

Forretningsmodellen til Tunecore er å ta en fast årlig pris per singel/album du gir ut. I skrivende stund er denne prisen på $50 per album ($30 første året) og $10 per singel.

CD Baby har derimot ingen årlige kostnader (unntatt kuttet de tar på 9%), men de tar en etableringskostnad på $29 per album og $9.95 per singel.

Det er klart at med mange utgitte album og singeler kan den årlige prisen til Tunecore fort stige. Dette er en stor grunn til at tjenester som Distrokid har kunnet vokse så fort de siste årene, ettersom de prismessig går lett av med seieren.

Konklusjon

Jeg anbefaler deg å gjøre god research før du velger hvilken distributør du skal gå for, siden det i ettertid kan være litt knotete å endre distributør for musikken som allerede er utgitt (men det er fullt mulig).

Jeg vil tro at både Distrokid og Tunecore er gode valg for mange, men jeg tar forbehold om at jeg ikke har testet ut andre distributører enn disse to. Dersom du ønsker et alternativ som ikke har noen faste årlige kostnader, kan CD Baby også være et godt alternativ (bare ikke glem at de tar 9% av inntektene dine).

Jeg håper denne artikkelen var nyttig. Masse lykke til videre på musikkferden din!

Legg gjerne igjen en kommentar under dersom du har noen spørsmål. Hvis du allerede bruker en distributør, hvilken bruker du?

NB! Vi gjør oppmerksom på at lenken til Distrokid over er en affiliate-lenke. Dette betyr at dersom du blir kunde hos Distrokid gjennom lenken vår, vil Innholdsskaper.no få betalt en liten kommisjon for henvisningen.

10 KOMMENTARER

  1. Hei! Jeg er klassisk musiker og trenger å kunne legge ut innspillinger på Spotify og Itunes som er skrevet av andre komponister enn meg selv. Hva vil du anbefale en som meg? Er det en bestemt avtale jeg skal ha med Tono, eller skal jeg melde det inn til Tono når jeg har sendt det inn til distrubutøren?

    Mvh Aina Davidsen.
    http://www.ainadavidsen.dk

  2. Jeg gir ut musikk via selskapet Amuse.io. Jeg har ingen ambisjoner om noe stort gjennombrudd, men synes det er moro at musikken min blir tilgjengelig for verden. Det er det å skape og utgi noe som driver meg. 

    Men så leser jeg at stadig flere blir saksøkt for plagiater, og jeg kjenner jeg er redd for at dette kan skje meg. Jeg utgir kun originalt materiale, men det er jo umulig å vite om noen andre har utgitt noe tilsvarende tidligere. Er dette noe sånne som meg bør frykte? Vet dere om sånne som meg som ikke tjener penger på musikken (men som legger ut musikk for gøy) har fått noen økonomiske krav mot seg? Eller er det først når en artist har tjent en viss sum med penger at man blir et aktuelt “mål”? 

    Jeg synes det er veldig gøy å komponere og legge ut musikk, men ikke hvis jeg risikerer å måtte møte i retten og komme i økonomisk uføre.

    Jeg har søkt en del på nettet etter info, men ikke funnet noe særlig som gir svar på akkurat det jeg lurer på. 

    • Hei Tommy,

      Takk for kommentaren din og beklager sent svar. Temaet du tar opp er absolutt et viktig tema og jeg skjønner at du bekymrer deg for dette. Som du nevnte i kommentaren din, har vi sett en rekke søksmål mot store artister de siste årene med beskyldninger om plagiat.

      For det første er det viktig å presisere at jeg ikke har dyp kjennskap eller erfaringer rundt dette temaet. Du må derfor ta min kommentar som ren spekulasjon basert på det jeg selv har lest og hørt.

      Jeg har personlig ikke hørt om at små artister har fått store økonomiske krav mot seg grunnet plagiatbeskyldninger. I nyhetssakene jeg har lest, har det alltid handlet om store artister som blir saksøkt. Når man komponerer en melodi, kan man i teorien aldri vite om noen har laget den samme melodien før. Man kan derfor for eksempel ende opp i uheldige situasjoner der artisten blir anklaget for plagiat av en sang hen aldri har hørt før.

      Dersom du er glad i å lage musikk og dele den med verden, ville jeg ikke ha latt frykten for plagiat stoppe deg. I mange tilfeller vil sanger høres lignende ut hvis de bruker samme akkorder, men det betyr ikke at du ikke kan lage sanger med akkordene C – G – Am – F fordi noen andre har gjort det før. Det er selvfølgelig ikke anbefalt eller en god idé å for eksempel etterligne andre sanger og gjøre små justeringer, for så å gi det ut som egen musikk. Man burde alltid prøve å lage så original musikk som mulig og det er viktig å respektere andres verk og opphavsrett.

      Du er ikke den eneste som tenker på spørsmål rundt plagiat. Spotify har blant annet nylig registrert en patent på en teknologi som skal hjelpe komponister og låtskrivere med å unngå plagiat i musikken sin. Du kan lese mer om det her: https://www.musicbusinessworldwide.com/spotify-just-invented-ai-technology-that-will-police-songwriter-plagiarism/

      Lykke til!

      Vennlig hilsen,
      Peder B. Helland

  3. Hei og takk for informativ artikkel.

    Du skriver “… det i ettertid kan være litt knotete å endre distributør for musikken som allerede er utgitt (men det er fullt mulig).”

    Har du en oppskrift på hvordan dette gjøres? Har brukt Indigoboom, men det virker som om løsingen du benytter er mye bedre.

    Hilsen
    Øistein
    Døgnåpent

    • Hei Øisten,

      Jeg svarte deg via e-post, men jeg svarer også her i tilfelle andre lurer på det samme.

      Så lenge du passer på å bruke samme ISRC-koder for innspillingene dine, burde prosessen gå relativt greit i min erfaring. Det kan hende sangene dine vil ligge dobbelt ute eller evt. mangle fra noen tjenester i overgangsperioden, men dette burde ikke vare mer enn et par dager under normale omstendigheter. Utenom dette har jeg ikke vært borti noen problemer i forbindelse med å skifte distributør.

      Lykke til!

      Hilsen,
      Peder B. Helland

    • Hei Mohammed,

      Jeg har dessverre ikke noen konkrete tips for hvor man burde distribuere musikken sin dersom man er en rapper. Du kan for eksempel sjekke ut noen av tjenestene jeg skriver om i artikkelen eller eventuelt søke etter spesifikke tips for rappere på Google.

      Lykke til!

      Vennlig hilsen,
      Peder B. Helland

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.