Mange aspirerende musikere og komponister ønsker å publisere musikk på plattformer som iTunes, Spotify, Google Play, Amazon, YouTube Music og lignende. Dette gjør at man kan nå ut til et større publikum og samtidig tjene penger på musikken man har jobbet hardt for å lage. Likevel er det ikke helt rett fram å gi ut musikken sin på disse tjenestene. Hvordan gjør man egentlig det? Løsningen er enklere enn man kanskje skulle tro.
Hva er en distributør?
Etter å ha fullført en sang kunne man i teorien ha sett for seg at det bare var å gå til iTunes.com, registrere seg og laste opp sangen sin for salg. Så lett er det i imidlertid ikke. For å få musikken sin ut på disse musikkplattformene, er man nødt for å gå via en såkalt distributør.
En distributør er et firma som har en avtale med disse musikktjenestene om opplasting av musikk. Et slikt firma fungerer altså som mellommann mellom musikeren og musikkplattformen.
Dersom man har signert en kontrakt med et plateselskap, eksempelvis Sony Music, er det stor sannsynlighet for at det er Sony Music som fungerer som din distributør og dermed laster opp musikken din til iTunes, Spotify og de andre musikktjenestene.
Hva gjør man dersom man ikke er en signert artist, men likevel ønsker å få musikken sin distribuert på disse tjenestene? Heldigvis er det et drøss av kjente og mindre kjente musikkdistributører tilgjengelige på nettet.
Disse distributørene opererer med nokså forskjellige prisstrukturer, så her er det viktig å velge riktig distributør for musikken din.
Distrokid
I denne artikkelen skal jeg nevne tre kjente distributører, men du kan lett finne flere ved å søke på music distributor på Google. Jeg har kun brukt to distributører i løpet av årene jeg har utgitt musikk og det er Distrokid og Tunecore. Grunnen til at jeg opprinnelig valgte Distrokid, og fortsatt bruker tjenesten, er hovedsakelig prisstrukturen deres.
Distrokid tar kun $20 (amerikanske dollar) i året for et ubegrenset antall opplastninger av album og singler. I tillegg tar de ingen prosenter av inntektene dine, som vil si at du sitter igjen med 100% av inntektene etter at musikkplattformene har tatt sine kutt.
Denne prisstrukturen er den beste jeg noensinne har sett hos en distributør og dette er hovedgrunnen til at jeg anbefaler Distrokid. Andre tjenester tar ofte enten betalt per album/singel, som en prosentandel av inntektene dine eller en en kombinasjon av disse.
Ettersom jeg er en kunde hos Distrokid, har jeg mulighet til å gi en 7% rabatt dersom du ønsker å bli kunde hos Distrokid. Denne rabatten får du ved å klikke her.
I tillegg til distribusjon til 150+ nettbutikker (inkludert alle de store og kjente i vesten*), har Distrokid også en rekke nyttige funksjoner. For å nevne et par eksempler: betaling til PayPal-konto, lovlig opplastning av coversanger, automatisk splitte royalties mellom bandmedlemmer eller samarbeidspartnere (du bestemmer prosentfordeling selv), og inkludering av musikken din i YouTubes Content ID system.
* Dersom du ønsker å distribuere musikken din til tjenester i utenlandske markeder som Kina og Russland, vil du i skrivende stund finne et større utvalg støttede tjenester hos noen konkurrenter av Distrokid (f.eks. Tunecore).
Ettersom de fleste distributører jobber kontinuerlig med å utvide sitt utvalg av samarbeidspartnere, anbefaler jeg deg å forhøre deg direkte med distributørene dersom det er en spesifikk tjeneste du ønsker å sende musikken din til.
Hvordan gi ut musikk gjennom Distrokid
Så hvordan går man fram for å laste opp musikk hos Distrokid etter at man har registrert seg? Prosessen er ikke vanskelig. Man trykker rett og slett på Upload på menybaren, fyller ut nødvendig informasjon og deretter Done.
Deretter gjør Distrokid resten og sender deg en e-post når musikken er tilgjengelig i butikkene. Etter min erfaring, går dette veldig fort med iTunes (ofte samme dag). Det tar ofte noe mer tid for de andre plattformene, men de fleste plattformene har publisert musikken innen 1-2 uker dersom alt går knirkefritt.
Hva jeg ikke liker med Distrokid
Hittil har du kanskje fått inntrykk av at jeg synes Distrokid er en enestående tjeneste som jeg anbefaler til alle og enhver. Dette er absolutt ikke tilfellet. Her følger noen punkter som jeg ikke liker med Distrokid, basert på personlige erfaringer.
- Nettsiden føles treg. I forhold til for eksempel Tunecore, opplever jeg ofte at nettsiden til Distrokid er irriterende treg. Dette gjelder særlig dersom jeg ønsker å se detaljert statistikk og inntektsoversikt fra forskjellige måneder.
- Lang responstid på kundesupport. Jeg har ved flere anledninger kontaktet kundesupport og jeg har stort sett fått svar etter ca. 2 uker, noe jeg synes er ganske lenge å vente for en betalt tjeneste.
- Kronglete rapportering. Du får ingen notifikasjon når nye inntektsrapporter blir lagt til i systemet hos Distrokid, noe som kan gjøre det vanskelig å vite hvor pengene kommer fra når totalbalansen din stiger (f.eks. hvilken musikktjeneste og hvilken måned pengene kommer fra). På dette punktet liker jeg Tunecore sitt system mye bedre, ettersom man får notifikasjoner og du lett kan se detaljer om alle nye rapporter som kommer inn.
Tunecore
To andre kjente tjenester er Tunecore og CD Baby. Disse tjenestene vil sannsynligvis være dyrere dersom du har planer om å legge ut flere singler/album, men det er mulig at disse firmaene tilbyr ekstratjenester som du har behov for.
En fordel med disse firmaene er at de begge er firmaer som ble etablert for mange år siden og som dermed sitter med mye erfaring i bransjen.
I tillegg tilbyr de tjenester som Distrokid ikke har, blant annet såkalt Music Publishing Administration som er en tjeneste som hjelper deg å hente inn royalties du har krav på (f.eks. mekaniske royalties og royalties fra organisasjoner som TONO og Gramo). Dette er ikke gratis og det er egne kostnader knyttet til dette.
I mine øyne er Tunecore det beste alternativet av Tunecore og CD Baby, ettersom CD Baby fører en modell der de tar 9% av inntektene dine etter at musikkplatformene har tatt sine kutt.
Forretningsmodellen til Tunecore er å ta en fast årlig pris per singel/album du gir ut. I skrivende stund er denne prisen på $50 per album ($30 første året) og $10 per singel.
CD Baby har derimot ingen årlige kostnader (unntatt kuttet de tar på 9%), men de tar en etableringskostnad på $29 per album og $9.95 per singel.
Det er klart at med mange utgitte album og singeler kan den årlige prisen til Tunecore fort stige. Dette er en stor grunn til at tjenester som Distrokid har kunnet vokse så fort de siste årene, ettersom de prismessig går lett av med seieren.
Konklusjon
Jeg anbefaler deg å gjøre god research før du velger hvilken distributør du skal gå for, siden det i ettertid kan være litt knotete å endre distributør for musikken som allerede er utgitt (men det er fullt mulig).
Jeg vil tro at både Distrokid og Tunecore er gode valg for mange, men jeg tar forbehold om at jeg ikke har testet ut andre distributører enn disse to. Dersom du ønsker et alternativ som ikke har noen faste årlige kostnader, kan CD Baby også være et godt alternativ (bare ikke glem at de tar 9% av inntektene dine).
Jeg håper denne artikkelen var nyttig. Masse lykke til videre på musikkferden din!
Legg gjerne igjen en kommentar under dersom du har noen spørsmål. Hvis du allerede bruker en distributør, hvilken bruker du?
NB! Vi gjør oppmerksom på at lenken til Distrokid over er en affiliate-lenke. Dette betyr at dersom du blir kunde hos Distrokid gjennom lenken vår, vil Innholdsskaper.no få betalt en liten kommisjon for henvisningen.
Leave a Reply