Gode nyheter for Nintendo-streamere

Nintendo har i mange år vært kjent for å føre strenge retningslinjer overfor gamere som legger ut videoer av deres spill på YouTube. Den 29.november, én uke før lanseringen av Super Smash Bros. Ultimate, kom i midlertidig gladnyheten Nintendo-streamere har ventet på i lang tid – reglene slakkes og innholdskapere kan nå dele og tjene penger på sine videoer så lenge noen grunnleggende retningslinjer er fulgt.

Nintendo Creators Program

Nintendo annonserte den 29.november i et innlegg at deres omdiskuterte partnerprogram, kalt Nintendo Creators Program, legges ned. Programmet ble startet i 2015 og var en måte for innholdsskapere på YouTube til å lovlig legge ut gamingvideoer der de spilte utvalgte Nintendo-spill. Deretter ble annonseinntektene på videoene delt mellom innholdsskaperen (70%) og Nintendo (30%), etter at YouTube hadde tatt sitt normale kutt på 45%.

Dette programmet ble av noen sett på som et skritt i riktig retning fra Nintendo sin side. Det må i midlertidig påpekes at standarden for spill fra de fleste spillutviklere er at de ikke tar prosenter av reklameinntektene fra let’s play-videoer. Dette begrunnes ved at spillet mottar gratis markedsføring som en følge av gamingvideoene og bidrar til å opprettholde eller øke spillets popularitet.

På grunn av dette var det ikke mangel på kritikk rettet mot Nintendos partnerprogram.  Felix Kjellberg, skaperen av verdens største YouTube-kanal ved navn PewDiePie, publiserte blant annet et Tumblr-innlegg der han gikk hardt ut mot programmet. I tillegg til inntektsdelingen har også programmet blitt kritisert for å ha hatt strenge retningslinjer der kanaler måtte bli manuelt godkjent av Nintendo før man kunne legge ut videoer. Men nå legges altså programmet ned.

Nye tider

Nintendo Creators Program hører fortiden til og de nye oppdaterte retningslinjene er tilgjengelige her. For det første trenger man ikke lenger å bli manuelt godkjent av Nintendo for å legge ut videoer. Nintendo tar heller ikke lenger noen prosenter av reklameinntektene og har listet opp en rekke godkjente plattformer for distribusjonen, deriblant Facebook, YouTube og Twitch.

Både videoer og livesendinger er tillatte. Det spesifiseres i midlertidig at innhold som ikke inneholder “kommentering eller kreativ input” ikke er tillatt. Uredigerte videoer som viser gameplay uten kommentering eller annen kreativ input er altså ikke tillatt under disse reglene. Dette kan potensielt påvirke kanaler som har slått seg opp ved å legge ut nettopp lange uredigerte gameplays. Dette er likevel en lav prosent av det totale antall kanaler som legger ut gamingvideoer og vil trolig ikke påvirke mange kanaler.

Dersom du er Nintendo-fan og vil dele lidenskapen din med likesinnede på YouTube, er dette sannsynligvis en gladnyhet for deg. Sjekk ut lenken til retningslinjene over, sørg for at du følger reglene og begynn å skape. Vi ønsker deg lykke til på veien!


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *