I en ny video deler YouTube informasjon rundt et eksperiment på hjemmesiden for et lite antall brukere, et par automatiske delingsfunksjoner blir fjernet og det er nå mulig å legge inn spilltittel på gamingvideoer gjennom Creator Studio Beta.
Alle digitale innholdsskapere på YouTube burde holde seg oppdatert på utviklingen og nyheter knyttet til plattformen. En meget god nyhetskilde for direkte informasjon fra YouTube, er gjennom den offisielle kanalenved navn Creator Insider. Her deler ansatte fra YouTube jevnlig oppdateringer knyttet til produktutvikling og funksjonalitet på plattformen.
I går publiserte Creator Insider en ny video med de siste relevante nyhetene for YouTube-kanaler. Det første punktet som det fokuseres på er et eksperiment knyttet til hvordan man navigerer mellom kanaler man abonnerer på. Innloggede brukere på YouTube har en meny kalt Abonnementer på venstre side av skjermen.
I skrivende stund blir man sendt til hovedsiden til en kanal dersom man trykker på et av disse kanalnavnene. Eksperimentet som YouTube nå har satt igang for et lite antall brukere, er at man i stedet får opp en oversikt over kanalenes siste videoer dersom man trykker på en kanal. Forskjellen illustreres i skjermbildet lagt til under.
Personlig synes undertegnede at dette er et interessant eksperiment ettersom jeg ikke synes det nåværende oppsettet gir en optimal brukeropplevelse. Slik nettsiden er designet for øyeblikket har man ikke en lett måte å få en kjapp oversikt over de siste videoene fra spesifikke kanaler på, uten å først besøke kanalen man ønsker å sjekke ut. Ettersom kanaler kan utforme sine kanalsider som de måtte ønske med tanke på plassering av spillelister, kan det i visse tilfeller kreve et ekstra klikk å finne de siste videoene.
Med tanke på det pågående eksperimentet, synes jeg det her også kunne vært interessant å få opp en rad med anbefalte videoer man ikke allerede har sett fra den respektive kanalen man klikker på. Vi i innholdsskaper.no kommer tilbake med siste nytt om eksperimentet når vi vet mer.
Det andre punktet som er verdt å få med seg, er at YouTube fjerner funksjonen som tillater automatisk publisering av aktivitet på Twitter og Google+. Sistnevnte kommer kanskje ikke som et stort sjokk med tanke på at Google allerede har annonsert at det sosiale nettverket skal legges ned. Det som derimot er mer overraskende for mange er at denne funksjonen ikke lenger vil være mulig å bruke for å dele aktivitet automatisk på Twitter.
Et kjapt søk (“I liked a @YouTube video”) på Twitter viser at det hvert eneste sekund blir delt flere slike automatiske innlegg fra YouTube. I skrivende stund får jeg opp 3-10 innlegg hvert sekund. Dette er kun innlegg som kommer opp som en følge av at brukere legger igjen en tommel opp på en video. Som skjermbildet over viser, er det også mulig å automatisk dele et innlegg hver man legger til videoer i spillelister, laster opp videoer eller lagrer en spilleliste.
Det er altså liten tvil om at funksjonen brukes i stor skala og man kan dermed spørre seg om hvorfor YouTube fjerner denne muligheten. Her nevner YouTube i videoen over at innhold som deles manuelt med en selvskrevet melding er mye mer effektivt enn slike automatiske delinger. Det er ikke veldig vanskelig å gå med på denne tankegangen. For hvor ofte har du som Twitter-bruker funnet slike innlegg nyttige? Personlig har jeg aldri fått noen verdi ut av automatiske meldinger om at en Twitter-bruker har likt en YouTube-video.
Jeg har derimot brukt funksjonen som gjør at Twitter-brukeren min automatisk publiserer et innlegg når jeg legger ut en ny video på YouTube (se under). Dette har for min del vært en veldig praktisk måte å dele nye videoer på Twitter. Fra og med 31.januar må man altså finne en ny måte å gjøre dette automatisk på eller huske å manuelt dele videoen på Twitter hver gang man legger ut en video.
Beautiful Relaxing Music – Flute, Guitar & Piano Music with Birds Singing: https://t.co/Ny9rydM0ZU via @YouTube
— Peder B. Helland (@PederBHelland) January 9, 2019
I videoen informeres det også om at gamle annotations, altså meldinger og lenker man for mange år siden kunne legge over videoer, ble fjernet 15.januar for godt. Denne funksjonen har ikke vært tilgjengelig på mange år, men de eldre meldingene har inntil nå fortsatt vært tilgjengelige på eldre videoer.
Den siste nyheten som deles er at teamet bak Creator Studio Beta, det nye grensesnittet for innholdsskapere på YouTube, nå har lagt til muligheten for å legge inn spilltittel dersom man laster opp en gamingvideo. Denne muligheten har lenge vært tilgjengelig i det gamle skaperstudioet til YouTube, men nå introduseres funksjonen altså i Creator Studio Beta.
Hva er dine tanker, positive eller negative, om eksperimentet over og at muligheten til å automatisk dele aktivitet på Twitter fjernes?
Leave a Reply